Onze aanpak
De learning community, is georganiseerd rondom acht tot tien praktijkgerichte use cases verdeeld over zes verschillende themaโs. Deze themaโs belichten verschillende aspecten van de zorgketen (patient journey), zoals preventie (preCaution), diagnose, genezing (Cure) en langdurige zorg (Care). Door te werken aan representatieve use cases uit het werkveld, sluiten we aan bij de leerbehoeftes van alle deelnemers.ย
Om hier uitvoering aan te geven, zijn we op zoek naar organisaties die willen participeren en/of vraagstukken rondom AI willen aandragen. Deze vraagstukken vormen de basis voor de praktijkgestuurde use cases, waar mensen vanuit verschillende vakgebieden aan werken.
Om de impact en het succes van deze learning community (LC) te vergroten, hanteren we een aantal bewezen principes uit onder andere het โGas de Opโ-model en het concept van Challenge-Based Learning. Deze aanpak stimuleert innovatie, samenwerking en praktijkgericht leren. De LC wordt gekenmerkt door:ย
- Challenge-Based Learning: Deelnemers werken in co-creatie aan concrete, praktijkgerichte vraagstukken.
- Multidisciplinaire samenwerking: Teams bestaan uit professionals met diverse achtergronden, expertises en rollen.
- Leren door te doen: Ideeรซn worden in korte cycli ontwikkeld, getest en bijgesteld in de praktijk.
- Werkplekleren: Het leren vindt plaats op de werkvloer, waar oplossingen direct worden toegepast en geรซvalueerd.
- Impactgericht werken: Vraagstukken sluiten aan op urgente uitdagingen in de dagelijkse praktijk van zorgorganisaties.
Deze kenmerken geven sturing aan onze tweewekelijkse bijeenkomsten. Daarin gaan we aan de slag met vraagstukken die spelen binnen de betreffende use case. Aan het einde van het traject hebben de betrokkenen een goed begrip van hoe de behandelde AI-technologie werkt en hoe deze veilig, betrouwbaar en verantwoord kan worden ingezet binnen zorginstellingen.
Bovendien worden er onderwijsmaterialen ontwikkeld en workshops en symposia georganiseerd om de medewerkers van de betrokken organisaties te informeren en te betrekken bij digitale innovaties in de zorg.
Het onderwijsmateriaal gaat zowel over de inhoud (de AI-vraagstukken) als over het proces van interdisciplinair samenwerken en leren om deze vraagstukken op te lossen. Zo draagt de Learning Community niet alleen bij aan de AI-kennis en kunde van de individuele deelnemers, maar ook aan de ontwikkeling van een sterke en dynamische regionale community.
